26 augustus 2017

Recente projecten

Reststromen van Coöperatie Door
Reststromen, een hot topic, elke schakel uit de keten heeft ermee te kampen. Voor de telersorganisatie Coöperatie Door, heb ik gedurende 5 maanden onderzoek gedaan naar de mogelijkheden met deze reststromen. De mogelijkheden heb ik in kaart gebracht, waarna de organisatie daar verder mee aan de slag is gegaan. Daarnaast zijn een aantal onderdelen van mijn onderzoek meegenomen in de strategie voor 2020.



Propositie Apodo Blends
Apodo Blends is een bedrijf dat açaipulp verkoopt en verwerkt in producten. Ik heb Apodo Blends geholpen met de propositie van het nieuwe merk; wat zijn de kernwaarden, wie is je doelgroep etc.. Tegelijkertijd heb ik de mogelijkheden van het product açai laten zien. Het is een superfood. Hip als het is verwerkt in een bowl of cocktail, maar het kan veel breder ingezet worden denk bijvoorbeeld aan een ingrediënt voor brood. Het is een trendy product om verschillende redenen; vanwege de dieppaarse kleur, al het voedsel dat paars of donker is, krijgt momenteel veel aandacht. Ook vanwege de smaak, die is licht bitter en een zachte textuur.


Trendwatching en conceptontwikkeling op Aeres Hogeschool
Elke derde kwartaal geef ik een groep studenten les in trendwatchen en conceptontwikkeling. Dit jaar ging er een groep aan de slag voor een kleine pindakaasfabrikant. Wat zijn de trends rondom pindakaas en waar kan op in gespeeld worden. Uiteindelijk presenteerden de leerlingen één uitgewerkt concept aan de klant.


Nieuwe kaart voor Julia’s Pasta
Sinds de invoering van de nieuwe schijf van schijf van het Voedingscentrum willen consumenten meer groenten eten. Bedrijven passen daarom hun aanbod aan. Voor Julia’s pasta heb ik meegewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe menu samen met Yolanda van der Jagt en Anneke Ammerlaan.

Floriade Food Experience
Op dit event stond gezond eten centraal. De grote vraag was dan ook: hoe kun je op een lekkere manier veel groente eten? Door er een feestje van te maken! Na een bezoek aan dit interactieve event weten ouders hoe ze gezond eten aantrekkelijk en bijzonder kunnen maken. Onderdelen waren bijvoorbeeld: de mini-groentesnijderij, de Poederij, een mocktailbar, een bentobox maken, popcorn poffen. Met volle buik en een hoofd vol ideeën om thuis uit te voeren gingen de 7.000 bezoekers weer naar huis! Voor dit event heb ik de conceptontwikkeling op mij genomen.


De Poederij

We eten massaal gerechten die je met pakjes en zakjes eenvoudig maakt. Maar in die pakjes en zakjes zitten allemaal discutabele ingrediënten waar het laatste woord nog niet over gesproken is. Waarom eten we deze poeders dan?! Omdat ze super-lekker zijn, althans volgens velen onder ons.

Met De Poederij bied ik een alternatief dat net zo lekker en eenvoudig is als de klassieke pakjes en zakjes. Niet door te koken met verse ingrediënten, maar door de discutabele poeders te vervangen door natuurlijke, veelal biologische poeders. Het enige dat in De Poederij mag worden toegevoegd is water! Wel zijn alle kooktechnieken toegestaan. De Poederij  biedt zo een totaal vernieuwende kijk op koken vanuit een geheel vernieuwde provisiekast.

Veel van mijn poeders zijn gevriesdroogd en bevatten al hun mineralen en vitaminen nog. Met deze oude conserveringstechniek wordt de hele oogst gebruikt en ontstaat er dus geen restafval. Het concept is dus ook nog eens zeer duurzaam.

De uitdaging zit hem in het creëren van structuur voor het juiste mondgevoel. Een voorwaarde is dat je erop moet kunnen kauwen, want dat geeft de psychologische verzadiging. Ook belangrijk is het combineren van de juiste smaken, waaronder umami, voor voldoening van de smaakpupillen.

Een weegschaal, mengkom, maatbeker en een paar lepels: meer keukengerei heb je niet nodig. Dat betekent dus ook weinig afwas. Als je het hebt over gemak, dan sluit De Poederij er naadloos op aan. De meeste gerechten zijn binnen 10 minuten gemengd en klaar om te bakken of in de oven te schuiven.

De Poederij biedt niet dé nieuwe manier van koken voor de toekomst, maar poeders gaan wel een heel belangrijke rol spelen in het 3d-printen van voedsel. Daarnaast zijn ze fantastisch als noodrantsoen bij de steeds vaker voorkomende natuurrampen en heb je ook bij normale omstandigheden altijd iets eetbaars in huis.


Samenwerking Fair Trade x SoFine
Twee merken waarvoor we werken hebben in principe dezelfde doelgroep dus waarom niet de krachten bundelen?! SoFine en Fair Trade Originals maakten met elkaars producten een lekkere curry om op het Share a perefect day-festival uit te delen.


Duurzaamheidstalks
Voor de komst van Gunter Pauli wilde de gemeente Almere van drie doelgroepen weten wat hun visie op duurzaamheid is. Met elke groep gingen we op een bij hun passende manier in gesprek over dit onderwerp. Voor de ondernemers organiseerden een ‘Blue Economy breakfast’ met inspirerende sprekers. Een kleurplaat van 3 meter bij 1,5 meter zorgde ervoor dat we met de kinderen in gesprek konden over duurzaamheid. En studenten mochten de zin ‘I can make green great by…’ afmaken waarna ze voor het groenscreen hun boodschap mochten uitleggen. Dit project heb ik gedaan in opdracht van Van Loof/Valerie Bos.


Kennis Platform Tofupedia

Tofu past, als plantaardig eiwit, volledig in de huidige tijdgeest. Toch bleef tot voor kort het gebruik sterk achter. In ons trendonderzoek naar tofu dat we voor Sofine uitvoerden, toonde duidelijk aan dat een groeiend aantal consumenten inderdaad tofu wil eten. Maar ook dat het gebruik werd tegengehouden door de vele vragen en onduidelijkheden rond tofu. Hoe bereid je het? Is tofu gezond? En hoe duurzaam is tofu?

Vragen waarop de consument op internet of in de sociale media geen directe en duidelijke antwoorden vindt. Daarom hebben wij voor deze klant een activerend communicatieplan opgesteld. Kern en uitgangspunt van de communicatie is het internetplatform Tofupedia. Alle kennis rond tofu wordt hier verzameld. Over herkomst, bereiding, gezondheid en duurzaamheid, maar ook recepten, artikelen, nieuws, filmpjes en alle andere wetenswaardigheden rond tofu. Activering van de consument vindt plaats via Facebook en Instagram.

Sinds de lancering afgelopen juni vullen we het platform een paar keer week aan met recepten en actuele informatie. Dat is voor een deel eigen content, maar ook content van consumenten en bloggers, die we via de sociale mediakanalen activeren. Zo komen liefhebbers van tofu bij elkaar.

We zijn niet alleen online te vinden, een goede communicatiestrategie is ook offline aanwezig. We organiseren masterclasses, plantaardige bbq’s, workshops en tofu-spreekuren waar consumenten allerlei vragen kunnen stellen die we ‘live’ beantwoorden en zo ook kennis maken met het gezicht achter het platform.

Maar Tofupedia biedt meer dan activerende informatie aan consumenten. Door het interactieve contact met de consument blijven we op de hoogte van hun vragen, wensen en de trends in het gebruik van tofu. Deze informatie vormt voor ons de sleutel tot productinnovatie en prototyping.

Inmiddels is ook de Engelstalige versie online en lanceren we binnenkort de Duitstalige versie, zodat ook we internationaal ook op de ontwikkelingen kunnen inspelen.