Innovatie loont

Door strategisch te innoveren help ik help foodbedrijven relevant te blijven en aansluiting te vinden bij de consument van nu en morgen. De cijfers bevestigen dat innovatie loont.

De resultaten die mijn klanten behaalden met strategisch innoveren:

  • introductie van nieuw product dat nu goed is voor 9% van de bedrijfsomzet
  • verdubbeling van de verkoop door een lijn extensie 
  • ontwikkeling van het landelijke bestverkochte kerstverspakket
  • voorgestelde vernieuwde schapvisie voor 80% overgenomen door de retailer
  • uitbreiding van de productlijn van 3 naar 8 producten
  • uitbreiding naar een ander supermarktschap

Bedrijven waarvoor ik heb gewerkt zijn onder andere: Albert Heijn, Hilton Meats, The Greenery, Fair Trade Originals, Euroma, Blokker, Julia's en SoFine Foods.

Innovatietraject

Het proces van strategische innovatie bestaat uit drie fases: Onderzoek, Ontwikkelen, Realiseren.

_ 1
Onderzoek

In Fase 1 doe ik onderzoek naar het snijvlak van tijdgeest, consument en jouw product of bedrijf. Met een vogelvluchtperspectief verschaf ik inzicht in jouw positie in de markt, hoe je deze versterkt en toekomstbestendig maakt.

_ 2
Ontwikkelen

In Fase 2 ontwikkel ik een nieuwe strategie en visie op basis van de resultaten van Fase 1. We werken aan een uitbreiding van producten en diensten en sluiten deze fase af met schetsen, ideeën en een goede strategische basis voor New Business Development.

_ 3
Realiseren

Actie! In Fase 3 concretiseren we de plannen uit Fase 2: we werken schetsen uit, maken prototypes en introduceren lijnextensies. Als innovatiepartner zorg ik ervoor dat alle resultaten uit het onderzoek benut worden en innovaties de juiste toon raken.

Welk innovatietraject past bij jouw bedrijf?

'Ken je klant' is het credo. En niet voor niets: als je weet wie je product koopt én waarom, samen met de trends en de culturele waarde van je product is het zoveel makkelijker om de nieuwe toekomstige visie en strategie te bepalen. Samen met Anneke Ammerlaan heb ik twee trajecten samengesteld om succesvol te innoveren:

femke-mosch-2

Innovatieboost

De innovatieboost is een kort en bondig innovatietraject. Deze bestaat uit de eerste twee modules: Onderzoek en Ontwikkelen. In deze modules wordt er gewerkt aan een nieuwe strategie, visie of productassortiment. De innovatieboost is met name geschikt voor foodbedrijven met een eigen marketing- of innovatieafdeling, die de uitkomst van het traject met eigen specialisten kunnen implementeren.

Details: de innovatieboost bestaat uit 2 tot 3 sessies plus een laatste checkup-sessie enkele maanden na het doorlopen van het traject

Tijd: dit traject heeft (excl. nazorg) een tijdsbestek van 2 tot 3 maanden.

femke-mosch-3

Innovatieslag

De innovatieslag is een uitgebreid en gedegen innovatietraject. Naast de eerste twee modules: Onderzoek en Ontwikkelen, is ook de module Realiseren onderdeel van dit traject. De innovatieslag is geschikt voor foodbedrijven die geen specialisten in dienst hebben maar wel een grote slag willen maken wat betreft innovatie. In dit traject werk ik als innovatiepartner actief mee aan de implementatie en realisatie van de nieuwe visie, strategie of productlijn.

Details: de innovatieslag bestaat uit 3 tot 4 workshops en daarna op maandelijkse basis overleg en actie betreft realisatie.

Tijd: dit traject heeft een tijdsbestek van 8 tot 10 maanden.

Bonus: mij als innovatiepartner betekent dat ik de wereldwijde ontwikkelingen van jouw product in de gaten houd, zowel op mijn reizen als dagelijks in de vakbladen. Mijn inzichten deel ik elk kwartaal met je.

Zijn bovenstaande trajecten te uitgebreid voor je?

Dan is de innovatiesprint interessant. In een sessie van twee uur sparren we over je nieuwe concept/product en reageer ik vanuit mijn gedegen kennis over de markt en de consument. Zo help ik je in korte tijd een aantal stappen verder in je proces. De kosten voor een innovatiesprint zijn 225 euro.

In drie stappen naar succes

Wil je duurzaam groeien met je bedrijf en ben je klaar om serieuze stappen te zetten? Meer dan 75 bedrijven gingen je voor in een van onze strategische innovatietrajecten. Neem contact op en we bespreken de kansen voor jouw bedrijf.

femke-mosch-9