Tofupedia

Voor een klant ontwikkelden we ‘Tofupedia’: hét activerende kennisplatform rond tofu.

Tofu past, als plantaardig eiwit, volledig in de huidige tijdgeest. Toch bleef tot voor kort het gebruik sterk achter. In ons trendonderzoek naar tofu dat we voor Sofine uitvoerden, toonde duidelijk aan dat een groeiend aantal consumenten inderdaad tofu wil eten. Maar ook dat het gebruik werd tegengehouden door de vele vragen en onduidelijkheden rond tofu. Hoe bereid je het? Is tofu gezond? En hoe duurzaam is tofu?

Vragen waarop de consument op internet of in de sociale media geen directe en duidelijke antwoorden vindt. Daarom hebben wij voor deze klant een activerend communicatieplan opgesteld. Kern en uitgangspunt van de communicatie is het internetplatform Tofupedia. Alle kennis rond tofu wordt hier verzameld. Over herkomst, bereiding, gezondheid en duurzaamheid, maar ook recepten, artikelen, nieuws, filmpjes en alle andere wetenswaardigheden rond tofu. Activering van de consument vindt plaats via Facebook en Instagram.

Sinds de lancering afgelopen juni vullen we het platform een paar keer week aan met recepten en actuele informatie. Dat is voor een deel eigen content, maar ook content van consumenten en bloggers, die we via de sociale mediakanalen activeren. Zo komen liefhebbers van tofu bij elkaar.

We zijn niet alleen online te vinden, een goede communicatiestrategie is ook offline aanwezig. We organiseren masterclasses, plantaardige bbq’s, workshops en tofu-spreekuren waar consumenten allerlei vragen kunnen stellen die we ‘live’ beantwoorden en zo ook kennis maken met het gezicht achter het platform.

Maar Tofupedia biedt meer dan activerende informatie aan consumenten. Door het interactieve contact met de consument blijven we op de hoogte van hun vragen, wensen en de trends in het gebruik van tofu. Deze informatie vormt voor ons de sleutel tot productinnovatie en prototyping.

Inmiddels is ook de Engelstalige versie online en lanceren we binnenkort de Duitstalige versie, zodat ook we internationaal ook op de ontwikkelingen kunnen inspelen.

 

 

__ Lees verder

Tweede voorbeeld over innovatie

Vaak liggen de oppurtunities niet voor de hand, maar wel binnen bereik. Wat hiervoor nodig is, is een frisse blik die intern onderzoekt waar new…

Voorbeeld 1

Relevant zijn én blijven als bedrijf kan door innovatie in de strategie te verweven. Afhankelijk van het soort bedrijf, zijn er verschillende vormen om innovatie…

Blijf op de hoogte

Ontvang updates over het laatste nieuws in het vakgebied van food en innovatie - connect met Femke Mosch via Linkedin.

Femke Mosch ©